Usein kysyttyä kaukolämmöstä

Kokoamme tälle sivulle vastauksia kaukolämpöön liittyviin kysymyksiin, joita asiakkaamme yleisesti pohtivat. Jos et löydä etsimääsi tietoa, otathan yhteyttä kaukolämmön asiakaspalveluun: 020 520 04 (arkisin klo 8–16), lampoasiakaspalvelu@kuopionenergia.fi.

Onko kaukolämmössä lämpökatkoja?

Pidämme asiakkaillamme sähköt ja lämmöt päällä lähes
100 %:n varmuudella. Kuopion Energialla kaukolämmön keskeytysten keskimääräinen pituus lämmityskaudella 2021 oli 8 minuuttia asiakasta kohden, mikä on huomattavasti alle vertailulaitosten keskiarvon.

Käytännössä lämpökatkot ovat siis alueellamme niin harvinaisia ja lyhyitä, että asiakkaamme eivät niitä havaitse.

Miksi Kuopion Energian kaukolämpöasiakkaiden kohteissa tulee olla avainsäilö reittiavaimineen?

Kaukolämpöasiakkaalla on velvollisuus järjestää kustannuksellaan esteetön sisäänpääsy lämmönjakohuoneeseen ja muihin tiloihin, joissa on lämmönmyyjän johtoja ja laitteita. Reittiavainjärjestelmä on helpoin ja vaivattomin tapa järjestää sisäänpääsy.

Onko kaukolämpö ympäristöystävällistä?

Kaukolämpö on paras lämmitystapa sekä energiankulutuksen että ympäristövaikutusten kannalta. Yli puolet Kuopion Energian tuottamasta kaukolämmöstä tehdään uusiutuvilla, lähialueilta hankituilla biopolttoaineilla. Lisätietoa lämmön alkuperästä

Millainen on kaukolämpölaitteiden käyttöikä?

Kaukolämpölaitteiston käyttöikä on keskimäärin 20-25 vuotta.

Mitkä laskuni ovat maksamatta? Mistä saan maksutiedot?

Sähkö- ja lämpölaskujen maksutilanne ja laskut maksutietoineen löytyvät Väpistä.

Maksuneuvontaa saa myös kumppaniltamme Ropo Capitalilta
09 4246 1324 (pvm/mpm, arkisin klo 8–20, lauantaisin klo 10–15)
Ropo Online 24/7 (laskujen haku, laskun tila, maksaminen, eräpäivän siirto, chat).

Sain muistutustekstiviestin. Olen maksanut jo laskuni, mitä teen?

Sinun ei tarvitse tehdä mitään. Jos lasku on jo maksettu, on viesti aiheeton. Haluamme muistuttaa asiakkaitamme ennen maksullisen maksumuistutuslaskun saapumista.

Mitä minun on tehtävä, kun myyn tai ostan kiinteistön, jossa on kaukolämpö?

Kiinteistökaupan yhteydessä ostaja ja myyjä sopivat kauppakirjassa keskenään, milloin kohteen hallinta- ja omistajaoikeudet siirtyvät uudelle omistajalle ja sen myötä myös kiinteistön sähkön- ja kaukolämmöntoimitussopimukset. Kauko- ja sähköntoimitussopimuksen lisäksi kohteen liittymät siirtyvät uudelle omistajalle.

Liittymänsiirtoa varten me tarvitsemme kauppakirjan tai muun asiakirjan, jolla omistajamuutos todetaan. Nämä asiakirjat pyydetään pääsääntöisesti uudelta asiakkaalta sopimustilauksien yhteydessä.

Harkitsen hankkivani erään kiinteistön, jossa on kaukolämpö. Voinko saada jostain selville, millaiset ovat sen lämmityskustannukset vuositasolla?

Kyllä voit. Kun kohde tulee välittäjätoimistolle myyntiin, ammattitaitoiset kiinteistönvälittäjät ovat yhteydessä asiakaspalveluumme ja asiakkaan kanssa tehdyn toimeksiantosopimuksen valtuuksin he saavat kohteen kulutus- ja vuosikustannustiedot.

Kulutustiedot ovat rinnastettavissa henkilötietoihin, joten näitä tietoja ei voida luovuttaa kolmannelle osapuolelle ilman asiakkaan valtuutusta.

Minulla ei ole omaa kaukolämpösopimusta, vaan lämpö sisältyy vuokraan. Voinko liittyä häiriöviestipalveluun?

Kyllä voit. Taloyhtiösi isännöitsijälle on tiedossa kaukolämmön käyttöpaikkatunnus, jota tarvitset häiriöviestipalveluumme liittymisessä. Mikäli taloyhtiönne seinällä ei ole tällaista tiedotetta, kannattaa vinkata isännöitsijälle, jotta muutkin taloyhtiössäsi asuvat saavat käyttöpaikkatunnuksen tietoonsa. Katso lisää häiriöviestipalvelustamme.