Vastaukset yleisimpiin kysymyksiin

Sähköpula

Talvella 2022–2023 sähköpula ja siitä mahdollisesti aiheutuvat sähkökatkot puhuttivat paljon. Kokosimme tälle sivulle tärkeimmät tiedot aiheesta ja linkit lisätietoa kaipaaville.

Energian riittävyys on ollut yhteinen huolenaihe koko Euroopassa, kun Ukrainan sodan seurauksena sähkön ja kaasun tuonti loppui Venäjältä. Energian hinta nousi roimasti ja tulevasta hintakehityksestä emme voi olla varmoja. Menneenä talvena suomalaiset säästivät yhteisvastuullisesti energiaa n. 10 % edelliseen vuoteen verrattuna. Sähköpula saatiin vältettyä mm. säästämisellä ja käytön ajoittamisella. Jatkossa Suomen sähköntuotanto vaikuttaa vakaalta.

Mikä on sähkön riittävyys talven 2022-2023 jälkeen?
  • Suomen energian riittävyyteen on merkittävä vaikutus käyttöön otetulla Olkiluoto 3:lla. Tämä ydinvoimayksikkö on maailman kolmanneksi tehokkain ja se tuottaa noin 30 % Suomen sähköstä. Myös tuulivoimaa rakennetaan paljon. Tällä hetkellä energian riittävyys on hyvä ja on esitetty arvioita, että Suomesta on tulossa sähköntuotannossa omavarainen vuonna 2024 (Fingrid).
Mikä on talven 2023-2024 ennuste energian riittävyydestä?
  • Mikäli isoja laiterikkoja ei tapahdu ja siirtoyhteydet toimivat, tilanne näyttää melko vakaalta. Sääolosuhteilla on merkitystä energiantarpeeseen (kovat pakkasjaksot, tuulisuus). Suomessa biopolttoaineiden hankinta on poikkeuksellisen haastavaa ja kilpailtua tällä hetkellä.
Mitä on sähköpula?
  • Valtakunnallinen sähköpula syntyy, kun sähkön tuotanto ja tuonti eivät riitä kattamaan maan sähkön kulutusta. Sähköjärjestelmässä tuotannon ja kulutuksen on oltava kaiken aikaa tasapainossa. Mikäli tämä on uhattuna, täytyy sähkönkäyttöä rajoittaa, jotta vältytään koko maan sähköjärjestelmän kaatumiselta.
Miksi suunnitellut sähkökatkot ovat mahdollisia?
  • Kantaverkkoyhtiö Fingrid vastaa koko Suomen sähköjärjestelmän tasapainosta. Sähköpulan uhatessa Fingrid ottaa ensimmäisenä tehoreservissä olevat voimalaitokset käyttöön ja pyytää sähkönkulutuksen joustoon kykenevät kohteet pienentämään kuormiaan. Mikäli tilanne ei helpotu näillä toimenpiteillä, Fingrid ohjaa eri sähköverkkoyhtiöitä tarvittavien sähkökatkojen toteuttamiseksi. Käytännössä tämä tarkoittaa eri alueilla kiertäviä, noin kahden tunnin sähkökatkoja, kunnes sähköpulatilanne on ohi.
  • Äkillisissä tilanteissa, esimerkiksi merkittävän voimalaitoksen vikaantuessa, on kulutusta vähennettävä pikaisesti. Tällöin Fingrid voi tehotasapainon saavuttamiseksi ohjata suoraan laajoja alueita sähköttömiksi ilman ennakkovaroitusta.
Mitä sähkökatkot käytännössä tarkoittaisivat?
  • Enintään kahden tunnin sähkökatkoja kerrallaan yhdellä alueella.
  • Sähkökatkot ajoitetaan todennäköisimmin suurimman kulutuksen tunneille eli klo 7–10 ja 16–18, mutta katkot ovat mahdollisia myös muina ajankohtina.
  • Yhteiskunnan kriittiset toiminnot, kuten esimerkiksi terveyskeskukset, sairaalat, vesihuolto ja pelastustoiminta pyritään rajaamaan katkojen ulkopuolelle.
  • Myös kriittiset toiminnot voivat jäädä sähköttä, jos päädytään tilanteeseen, jossa Fingrid joutuu pudottamaan kuormia laajemmilta alueilta.
Miten minun tulisi varautua mahdollisiin sähkökatkoihin?
  • Mieti jo ennakolta, mitä noin kahden tunnin sähkökatkon aikana tulisit tarvitsemaan ja kuinka siitä parhaiten selviydyt. Voit esimerkiksi testata ennakkoon, kuinka hoitaisit aamutoimet ilman sähköjä.
  • Pidä puhelimesi ja varavirtalähde aina ladattuna.
  • Huolehdi, että kotoasi löytyy myös patterikäyttöinen taskulamppu ja radio sekä pattereita. Pidempien katkojen varalta on kotoa hyvä löytyä myös kotivara. Lue lisää kotivarasta.
  • Ennakkotiedon sähkökatkosta saat tekstiviestillä. Äkillisissä sähköpulatilanteissa ennakkoviestintää ei välttämättä voida tehdä. Huolehdi, että Kuopion Energialla on voimassaoleva puhelinnumerosi. Voit tarkistaa ja tarvittaessa päivittää sen Väppi-sovelluksessa kohdasta Häiriövahti.
    • Voit myös lisätä muita yhteystietoja häiriövahtiin.
    • Mikäli huomaat, että yhteystiedoissasi on virheitä, otathan yhteyttä sähkönmyyjääsi.
  • Mikäli sinulla on laitteita, joista sähkö ei saa katketa, hanki viimeistään nyt varavoimakone tai UPS-laite. Äkilliset sähkökatkot ovat mahdollisia muulloinkin mm. vikatilanteissa.
  • Jos sinulla on varavoimakone tai aggregaatti, testaa sen toimivuus ja polttoaineen riittävyys.
Miten saan tiedon mahdollisesta sähkökatkosta?
  • Seuraa valtakunnallisia uutiskanavia.
  • Ennakkotiedon sähkökatkosta saat tekstiviestillä. Äkillisissä sähköpulatilanteissa ennakkoviestintää ei välttämättä voida tehdä. Huolehdi, että Kuopion Energialla on voimassaoleva puhelinnumerosi. Voit tarkistaa ja tarvittaessa päivittää sen Väppi-sovelluksessa kohdasta Häiriövahti. Halutessasi voit lisätä myös muista yhteystietoja häiriövahtiin.
    • Vaihtoehtoisesti voit aktivoida häiriöviestipalvelun tekstiviestillä. Katso ohjeet täältä.
    • Mikäli huomaat, että yhteystiedoissasi on virheitä, otathan yhteyttä myös sähkönmyyjääsi.
  • Lisäksi tiedotamme sähkökatkoista nettisivuillamme ja Facebookissa mahdollisimman nopeasti.
  • Häiriökartastamme voit tarkistaa ajankohtaiset sähkönjakelun keskeytykset.
Miten sähkökatko vaikuttaa kaukolämmitykseen?
  • Lämmitys ei toimi sähkökatkon aikana. Asunto ei kuitenkaan jäähdy merkittävästi, eivätkä putkistot ehdi jäätyä.
Miten sähkökatko vaikuttaa lämpimän veden saantiin?
  • Lämpimän veden lämpötilan säätö toimii sähköllä, minkä vuoksi sähkökatkon aikana hanastasi voi tulla polttavan kuumaa vettä.
  • Poikkeuksellisen kuuma vesi voi vaurioittaa muoviputkia.
  • Vältä veden käyttämistä sähkökatkon aikana.
  • Ole myös varovainen laskiessasi vettä katkon jälkeen.
Miten toimin sähkökatkon aikana ja sen jälkeen?
  • Sammuta kaikki päälle jääneet sähkölaitteet katkon alkaessa. Voit jättää yhden valaisimen päälle, jotta huomaat sähkökatkon päättymisen.
    • Sähkölaitteiden sammuttaminen on tärkeää, koska sen päättyessä sähköpula voi olla edelleen akuutti ja katko on vain siirtynyt toiselle alueelle. Siksi katkon jälkeenkin sähköä on hyvä käyttää säästeliäästi. Kaikkien laitteiden yhtäaikainen päälle kytkeytyminen voi myös aiheuttaa ongelmia sähköverkossa. Lisäksi näistä voi aiheutua tulipaloriski, mikäli kotoa on poistuttu katkon aikana.
  • Vältä veden käyttämistä ja ole varovainen, sillä vesi voi olla polttavan kuumaa.
  • Vältä jääkaapin ja pakastimen turhaa availua.
  • Pysy rauhallisena ja odota, että sähköt palautuvat.
Miten voin itse ehkäistä sähköpulaa ja siitä johtuvia sähkökatkoja?
Saanko katkoista korvausta?
  • Sähkömarkkinalain perusteella asiakkaalla on oikeus vahingonkorvauksiin, jos sähkönjakelussa on virhe. Sähköpulatilanteeseen perustuvissa sähkökatkoissa kyse ei ole sähkönjakelussa olevasta virheestä, koska sähkökatko johtuu paikallisen sähköverkkoyhtiön vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolisesta syystä.
Mistä löydän lisätietoa?
Miten voin tarkistaa ja päivittää yhteystietoni häiriötiedottamista varten?
  • Ennakkotiedon sähkökatkosta saat tekstiviestillä. Äkillisissä sähköpulatilanteissa ennakkoviestintää ei välttämättä voida tehdä. Huolehdi, että Kuopion Energialla on voimassaoleva puhelinnumerosi. Voit tarkistaa ja päivittää sen Väppi-sovelluksessa.
  • Näin päivität yhteystietosi Väpissä:
  1. Lataa Väppi-sovellus osoitteessa vappi.fi.
  2. Avaa Väppi ja valitse etusivulta kohta Häiriövahti.
  3. Aseta häiriövahti päälle. Häiriövahti on käyttöpaikkakohtainen. Mikäli sinulla on useampia käyttöpaikkoja eri osoitteissa, muista aktivoida häiriövahti myös näihin.
  4. Kun asetat häiriövahdin päälle, kentässä näkyy järjestelmässämme oleva tämän hetkinen puhelinnumero vaalean harmaalla.
    • Jos numero on oikein, voit täyttää tähän kenttään toisen puhelinnumeron häiriöviestintää varten.
    • Jos numero on väärä tai kenttä on tyhjä, päivitä se.
  5. Voit lisätä myös kolme muuta puhelinnumeroa sekä enintään kolme sähköpostiosoitetta.
  6. Voit myös antaa toiselle henkilölle lukuoikeuden Väpissä näkyvälle käyttöpaikalle. Lukuoikeuden saanut henkilö näkee käyttöpaikan tiedot, voi aktivoida häiriövahdin ja lisätä uusia häiriöviestin vastaanottajia.