Usein kysyttyä kaukolämmöstä

Kokoamme tälle sivulle vastauksia kaukolämpöön liittyviin kysymyksiin, joita asiakkaamme yleisesti pohtivat.

Jos et löydä etsimääsi tietoa, otathan yhteyttä kaukolämmön asiakaspalveluun: 020 520 04 (arkisin klo 8–16) lampoasiakaspalvelu@kuopionenergia.fi.

Millainen alusta energiamittarille – turvakytkin vai kytkimellinen alusta?

Suosittelemme sähköurakoitsijaa asentamaan 2-napaisen turvakytkimen, jossa on ON-asentoon sinetöitävä kytkin. Turvakytkimen on sijaittava 2 metrin säteellä kaukolämmön mittauskeskuksesta. Nolla N sekä vaihe L pitää kytkeä kytkimen läpi.

Voiko putkikittiä ja -hamppua käyttää ensiöpuolella?

Ei voi. Ensiöpuolella suositellaan käytettäväksi teflonteippiä tai Loctite 55 -nauhaa.

Mitä tulee huomioida ensiöpuolen kaukolämpöasennuksessa?

Mittauskeskuksen ja lämmönjakokeskuksen välisissä putkissa on oltava ainakin yhdet kannakkeet sekä ilmaukset. Ensiöpuolella käytettävien painemittareiden asteikon on oltavaa 25 bar:iin saakka. Ennen käyttöönottoa on tehtävä tiiviyskoe ensiöpuolelle 21 bar:in koepaineella.

Onko kaukolämmössä lämpökatkoja?

Pidämme asiakkaillamme sähköt ja lämmöt päällä lähes
100 %:n varmuudella. Kuopion Energialla kaukolämmön keskeytysten keskimääräinen pituus lämmityskausilla on jäänyt viime vuosina selvästi alle vertailulaitosten keskiarvon.

Käytännössä lämpökatkot ovat siis alueellamme niin harvinaisia ja lyhyitä, että asiakkaamme eivät niitä havaitse.

Miksi Kuopion Energian kaukolämpöasiakkaiden kohteissa tulee olla avainsäilö reittiavaimineen?

Kaukolämpöasiakkaalla on velvollisuus järjestää kustannuksellaan esteetön sisäänpääsy lämmönjakohuoneeseen ja muihin tiloihin, joissa on lämmönmyyjän johtoja ja laitteita. Reittiavainjärjestelmä on helpoin ja vaivattomin tapa järjestää sisäänpääsy.

Onko kaukolämpö ympäristöystävällistä?

Yli 70 % Kuopion Energian tuottamasta kaukolämmöstä tehdään uusiutuvilla, lähialueilta hankituilla biopolttoaineilla. Lisätietoa lämmön alkuperästä

Missä kaikkialla Kuopion alueella voi saada kaukojäähdytystä?

Savilahden alueella jäähdytystä voi saada oheisen kartan mukaiselle alueelle. Tutustu karttaan tästä Kaukojäähdytys Yleissuunnitelma 280420 Savilahti

Muualla kaukolämpöverkon alueella tarjoamme Kiertokylmää. Kiertokylmä-kiinteistöjäähdytys soveltuu isojen toimistotalojen, kauppakeskusten, hotellien ja arvokkaiden asuinkerrostalojen jäähdyttämiseen. Lisätietoja voit kysyä myyntipäällikkö
Teemu Tirkkoselta, p. 040 709 7622, lampoasiakaspalvelu@kuopionenergia.fi

Millainen on kaukolämpölaitteiden käyttöikä?

Kaukolämpölaitteiston käyttöikä on keskimäärin 20–25 vuotta.

Mitä minun on tehtävä, jos myyn tai ostan kiinteistön, jossa on kaukolämpö?

Kiinteistökaupan yhteydessä ostaja ja myyjä sopivat kauppakirjassa keskenään, milloin kohteen hallinta- ja omistajaoikeudet siirtyvät uudelle omistajalle ja sen myötä myös kiinteistön sähkön- ja kaukolämmöntoimitussopimukset. Kauko- ja sähköntoimitussopimuksen lisäksi kohteen liittymät siirtyvät uudelle omistajalle.

Liittymänsiirtoa varten me tarvitsemme asiakirjakopion tai luovutussopimuksen, jolla omistajamuutos todetaan. Kauko- ja sähköliittymien siirrot uudelle omistajalle tehdään sähköisellä lomakkeella.

Harkitsen hankkivani erään kiinteistön, jossa on kaukolämpö. Voinko saada jostain selville, millaiset ovat sen lämmityskustannukset vuositasolla?

Kyllä voit. Kun kohde tulee välittäjätoimistolle myyntiin, ammattitaitoiset kiinteistönvälittäjät ovat yhteydessä asiakaspalveluumme ja asiakkaan kanssa tehdyn toimeksiantosopimuksen valtuuksin he saavat kohteen kulutus- ja vuosikustannustiedot.

Kulutustiedot ovat rinnastettavissa henkilötietoihin, joten näitä tietoja ei voida luovuttaa kolmannelle osapuolelle ilman asiakkaan valtuutusta.

Mitkä laskuni ovat maksamatta? Mistä saan maksutiedot?

Sähkö- ja lämpölaskujen maksutilanne ja laskut maksutietoineen löytyvät Väpistä.

Maksuneuvontaa ja -valvontaa saa myös kumppaniltamme Ropolta

09 4246 1324 (pvm/mpm)
MyRopo 24/7 (laskujen haku, laskun tila, maksaminen, eräpäivän siirto, chat)

Kuluttajat:
Maksuneuvonta: ma-pe klo 8–20 (laskuihin liittyvät asiat)
Maksuvalvonta: ma-pe klo 8–18 (muistutus- ja perintäkirjeisiin liittyvät asiat)
MyRopo: Chatbot 24/7 ja chat-asiakaspalvelija ma-pe klo 8–18

Yritykset:
Maksuneuvonta ja -valvonta: ma-pe klo 8–17
MyRopo: Chatbot 24/7 ja chat-asiakaspalvelija ma-pe klo 8–17