Palvelukeskuksen ensimmäinen vuosi

28.1.2021

Kuopion Energian ja Savon Voiman yhteinen palvelukeskus on ollut toiminnassa vuoden verran, ja nyt onkin hyvä muistella, mitä uuden palvelukeskuksen ensimmäinen, koronan sävyttämä vuosi toi tullessaan. Yhteinen taival alkoi virallisesti 1.1.2020, ja uutena toimipaikkana oli Savon Voiman toimitalo Toivalassa. Se tarkoitti kuopionenergialaisille konkreettisesti toimiston vaihtoa, eli poismuuttoa Haapaniemen ihanasta järvenrantatalosta pellon laidalle Toivalaan. Very nice. Kahden energiayhtiön asiakaspalveluväki yhdistettiin, ja asetelma on ollut vähän niin kuin Ensitreffit alttarilla-ohjelmassa, jossa toisilleen ennalta tuntemattomat parit tapaavat ensimmäistä kertaa vasta alttarilla papin edessä. Papin aamenen jälkeen alkaa sitten pariskunnan yhteiselämä ja toisiinsa tutustuminen. Nämä ammattilaisten valitsemat parit voivat kuuden viikon koeajan jälkeen tehdä lopullisen päätöksen, jatketaanko avioliittoa vai erotaanko. Me energiayhtiöiden työntekijät olemme omat koeaikamme jo viettäneet vuosia sitten ja nyt olemme tässä liitossa ihan tosi tarkoituksella. Näin pumpulihäiden juhlahumussa voin todeta, että yhteinen taipaleemme jatkuu edelleen.

Ensimmäinen vuosi oli kaiken kaikkiaan erikoinen. Kaikki hyvät suunnitelmat, esimerkiksi henkilöstön kouluttamisesta lähiopetuksessa, kariutuivat, sillä pian palvelukeskuksen aloittamisen jälkeen jouduimme itse kukin etätöihin korona-aallon seurauksena, ja tällaisessa työmuodossa olemme pääsääntöisesti viime vuoden työskennelleetkin. Palvelukeskuksen johdolle ja esimiehille tämä on tarkoittanut kaikkien suunniteltujen asioiden uudelleen järjestämistä. Onneksi etäyhteydet kuitenkin mahdollistavat nykyisin koulutusten ja palaverien pitämisen hyvin, ja näin henkilökunta on voinut olla yhteyksissä toisiinsa päivittäin.  Myös tietojärjestelmävaihdos ja yllättävät muutokset henkilöstön vahvuudessa ovat aiheuttaneet hetkellisesti kuormitusta, ja nämä tilanteet ovat vaatineet nopeaa reagointia esimerkiksi tehtävien uudelleen organisoimisessa. Etätyöskentelyssä on ollut omat haasteensa, ja uutta opittavaa on ollut paljon, puolin ja toisin. Mutta kaikesta on selvitty. Mielestäni auttamisen halu, toisten kunnioittaminen, luottamus ja samanlaiset (työ-)elämänarvot ovat asioita, jotka ovat muovanneet palvelukeskuksen väestä hyvän tiimin. Jokainen työntekijä on tuonut työyhteisöön oman persoonansa mukaan, ja näin itse kukin voi vaikuttaa siihen, millaista yrityskulttuuria me ylläpidämme. Meidän ”good mood” näkyy ja kuuluu varmasti myös asiakkaille palvelukeskuksen positiivisena yleisilmeenä.

Palvelukeskus. Täyden palvelun keskus? Näinkin voidaan sanoa, sillä asiakas voi halutessaan saada uuden asunnon energia-asiat kuntoon yhdellä puhelinsoitolla. Yhteistyömme Väreen kanssa mahdollistaa sähkösopimustilauksen asiakkaan puolesta, eli palvelukeskuksen kautta asiakas saa siirtosopimuksen lisäksi halutessaan myös sähkönmyyntisopimuksen, ja tarvittaessa kaukolämpösopimuksen kiinteistön lämmitysmuodosta riippuen. Myös energianeuvonta, pientuotantosopimukset, liittymäasiat ja erilaisten vikatilanteiden selvittely kuuluvat palvelukeskuksen tehtäviin. Asiakaspalautteiden mukaan palvelukeskuksen toiminta on ollut hyvää ja asiakaspalvelu ystävällistä ja kattavaa. Sähköverkkoyhtiöt palvelevat asiakkaita laajasti aina verkon rakentamisesta alkaen sähkön laadun mittaukseen asti. Meillä on mahdollisuus lähettää tiedusteluja erikoisasioista molempien verkkoyhtiöiden eri osastojen asiantuntijoille, joten näin pystymme palvelemaan asiakkaitamme parhaalla mahdollisella tavalla.

Korona-ajan ohjeet ja rajoitukset ulottuivat myös asiakaspalveluun, ja Kuopion Energian sekä Toivalan asiakaspalvelupisteet olivat hetken suljettuina, kuten koko Suomi keväällä 2020 ankaraan korona-aikaan. Mutta nyt turvaohjeita noudattaen palvelemme asiakkaitamme Kuopion Energian palvelupisteessä Haapaniemellä.

Koronan vuoksi isot yleisötapahtumat ovat olleet kiellettyjä tai järjestelyissä on pitänyt ottaa huomioon aina sen hetkiset koronarajoitukset. Mutta onhan viime vuoden tapahtumiin kirjattu kuitenkin muutama nimipäivä. Päivön, Ailan ja Liisan päivät saivat viime vuonna aivan uuden merkityksen, sillä näitä nimppareita vietettiin ihan valtakunnallisesti myrskytuulien kanssa. Päivö-myrsky oli ensimmäinen kokemukseni vikapalvelussa, ja välillä tunsin melkoista voimattomuutta asiakaspalvelutilanteissa. Puhelujen aikana pystyin näkemään sen karun tosiasian; pahimmillaan noin 40 000 kotitaloutta oli edelleen ilman sähköjä. Siinä tilanteessa voi todeta asiakkaalle vain sen, että korjaajat tekevät parhaansa, jotta kaikkiin kotitalouksiin saadaan sähköt palautettua mahdollisimman pian. Vuoden 2020 kesän ja syksyn aikana koetut myrskyt ovat osoittaneet sen, miten heikkoja me olemme luonnonvoimien keskellä. Vaikka kuinka sähköverkostoa rakennetaan säävarmaksi, niin siitä huolimatta voimakkaat tuulet ja ukkosen aiheuttamat vauriot tekevät rakenteisiin sellaista vahinkoa, joita ei pystytä kaikilla verkon parannustoimenpiteillä estämään.

Sähkökatkoksen aikana asiakkaiden huoli on ymmärrettävää ja epätietoisuus korjausaikataulusta koettelee kärsivällisyyttä.  Myrsky on meille kaikille osapuolille harmillinen tilanne. Myrskyn ja sähkökatkosten aikana ja myrskyn jälkeenkin saamme paljon kuntohavaintoja aktiivisilta asiakkailta, ja näiden ilmoitusten perusteella raivaushenkilöstö voi tehdä tarpeellista korjaustyötä sähkölinjan kunnossapitoa ajatellen. Pitkän sähkökatkoksen jälkeen sähköjen palautuminen tuntuu varmasti hienolta, ja onhan 100 %:n palvelutason pitäminen sähköntoimituksessa kunnia-asia verkkoyhtiöllekin.

Toivotaan, että tästä uudesta vuodesta tulisi kaikin puolin parempi ja että lempeämmät tuulet puhaltaisivat meille kaikille tänä vuonna.

 

Yhteistyöterveisin

Leila

« Takaisin etusivulle

« Muut ajankohtaiset uutiset