Kuopion Energia

 
Pikalinkit

Usein kysyttyä

Sähköasiat herättävät kysymyksiä, joihin vastaamme mielellämme. Asioinnin helpottamiseksi olemme keränneet tälle sivulle yleisimmin esitetyt kysymykset ja vastaukset, jotta saisit vastauksen kysymyksiisi mahdollisimman helposti. Jos vastausta ei löydy, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme.

sentuntee_kuopion_energia_asiakaspalvelu_suomalainen_sahko_lampo_valo_neuvonta4

Miksi henkilötunnus täytyy ilmoittaa sähkösopimukseen?

Kuopion Energia pyytää asiakkaalta aina asiakassuhteen perustamisen yhteydessä henkilötunnuksen kahdesta syystä. Asiakkaan yksilöiminen on mahdollista henkilötunnuksella ja koska sähkösopimus on rinnastettavissa luottosopimuksiin, sillä laskutamme asiakasta käytetyn ja mitatun sähkömäärän mukaan jälkikäteen. Henkilötietolain 13 § 2 momentin perusteella henkilötunnusta saa käsitellä luotonantoa vastaavissa tilanteissa, jollaiseksi tietosuojavaltuutettu on nähnyt sähkösopimuksen tekemisen.

 

sentuntee_kuopion_energia_valo_lampo_tuli_liekki_3

Miksi asunnossani ei ole sähköjä?

Muuttotilanteessa on tärkeää tehdä hyvissä ajoin oma sähkösopimus uuteen kohteeseen. Näin varmistat, että sähköt on kytkettynä valmiiksi heti muuttopäivänä. Sopimus suositellaan tehtäväksi kaksi viikkoa ennen toimituksen aloittamista.

Jos asunnossasi ei ole sähköjä muusta kuin muuttoon liittyvästä syystä, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme. Ennen sähköjen kytkentää olemme aina ensin yhteydessä asiakkaaseen turvallisen kytkennän varmistamiseksi.

 

 

sentuntee_kuopion_energia_luotettava_bioenergia_sahko_lampo_valo_toimisto_palvelut_verkkopalvelu5

Mitkä laskuni ovat maksamatta? Mistä saan maksutiedot?

Sähkö- ja lämpölaskujen maksutilanne ja laskut maksutietoineen löytyvät sähköisestä asiointipalvelustamme. Maksutilanteesta ja maksutiedoista voi tarvittaessa kysyä laskutuksesta numerosta 020 520 02.

 

sentuntee_kuopion_energia_asiakaspalvelu_suomalainen_sahko_lampo_valo_neuvonta

Kuinka pitkälle maksuaikaa voi siirtää?

Maksuajasta voi neuvotella soittamalla laskutukseemme, joka on tavoitettavissa numerossa 020 520 02. Maksuajan siirtämisessä huomioidaan, ettei asiakkaalle kertyisi kuluja ja avoimia saatavia kohtuuttomasti.

 

sentuntee_kuopion_energia_kaukolampo_lampohuone_luontoystavallinen_bioenergia_96-1

Miksi Kuopion Energian kaukolämpöasiakkaiden kohteissa tulee olla avainsäilö reittiavaimineen?

Kaukolämpöasiakkaalla on velvollisuus järjestää kustannuksellaan esteetön sisäänpääsy lämmönjakohuoneeseen ja muihin tiloihin, joissa on lämmönmyyjän johtoja ja laitteita. Reittiavainjärjestelmä on helpoin ja vaivattomin tapa järjestää sisäänpääsy.

 

sentuntee_kuopion_energia_luotettava_bioenergia_sahko_lampo_valo_toimisto_palvelut_verkkopalvelu2

Miksi minun kannattaa vaihtaa e-laskuun?

E-lasku on nopea, helppo ja ekologinen vaihtoehto perinteiselle paperilaskulle. Saat laskun suoraan ilmoittamaasi verkkopankkiin ja maksaminen on helppoa. E-laskun auetessa ruudulle siihen on täytetty valmiiksi kaikki samat tiedot, jotka joutuisi verkkopankissa syöttämään käsin. Ulkonäöllisesti paperilaskusta poikkeava e-lasku sisältää kuitenkin kaikki samat tiedot, eli viitenumeron, tilinumeron, eräpäivän ja laskun summan. Laskun tiedoista pääset avaamaan laskun pdf-kuvana, jolloin näet laskun sellaisena kuin se olisi tulostettuna. Voit halutessasi valita automaattisen maksamisen, jolloin lasku veloitetaan eräpäivänä tililtäsi. Lisätietoja e-laskusta saat omasta pankistasi ja Finanssialan Keskusliiton sivuilta.

 

sentuntee_kuopion_energia_asiakaspalvelu_suomalainen_sahko_lampo_valo_neuvonta5

Miksi minulta kysytään puhelinnumero ja sähköpostiosoite?

Tiedustelemme asiakkaan yhteystietoja, sillä haluamme pystyä tiedottamaan asiakkaillemme paremmin häiriötilanteista verkossa tai asiakassuhteeseen liittyvistä tärkeistä asioista. Haluamme huolehtia asiakkaasta paremmin, ja siihen tarvitsemme yhteystietoja, joista asiakkaan tavoittaa parhaiten.

 

sentuntee_kuopion_energia_luotettava_bioenergia_sahko_lampo_valo_toimisto_palvelut_verkkopalvelu4

Miksi laskussa ei näy lukemia?

Sähkömittareiden luvun automatisoinnin myötä luovuimme perinteisistä arvio- ja lukemalaskuista muutama vuosi sitten. Nyt laskutus perustuu aina laskutusjaksolla käytettyyn ja mitattuun sähkömäärään, joka myös laskulla esitetään. Kulutustasi pystyt seuraamaan vaivattomasti Nokkela Energiavahdilla, jonka avulla voit tarkastella haluamaasi jaksoa jopa tunnin tarkkuudella, ja voit myös verrata omaa kulutustasi eri käyttöjaksoilla tai verrokkiryhmiin rinnastettuna.

 

sentuntee_kuopion_energia_kilpailutus_sahkosopimus_maara_aikainen_kiintea

Valitsenko määräaikaisen vai toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen?

Valitsemalla määräaikaisen sopimuksen, saat sopimuksen päivän hinnalla vuodeksi tai jopa kahdeksi eteenpäin. Näin sähkölaskusi ei pääse yllättämään. Pystyt ennakoimaan sähkökulut vaivattomammin. Elämä on epävarmaa, mutta se ei ole syy välttää sitoutumista. Sopimuksen hinnat ovat voimassa koko sopimuskauden, mutta odottamattomien tapahtumien vuoksi voidaan sopimuksesi loppuosa siirtää uuteen kotiisi tai halutessasi irtisanoa. Näin useasti muuttavatkin voivat varmistaa itselleen edullisen hintatason pidemmäksi ajaksi. Määräaikainen sopimus ei vie vapauttasi, mutta helpottaa ennakoitavuutta ja hintatason pitämistä sovitussa. Määräaikaisen sopimuksen päättyminen ei myöskään tarkoita sähköttä jäämistä, sillä määräaikainen sopimus jatkuu automaattisesti joko toistaiseksi voimassa olevana, tai halutessasi uudella määräaikaisella sopimuksella.

 

sentuntee_kuopion_energia_asiakaspalvelu_suomalainen_sahko_lampo_valo_neuvonta11

Katkeaako määräaikainen sopimus, jos sitä ei muista uusia?

Määräaikaisuus päättyy sopimuksemme mukaisesti, mutta sähkön toimitus jatkuu automaattisesti toistaiseksi voimassa olevilla hinnoilla. Lähestymme sinua uutiskirjeellä tai tekstiviestillä hyvissä ajoin ennen määräaikaisuuden päättymistä, ja kerromme uuden sopimusjakson hinnoista. Uuden jatkosopimuksen voit hyväksyä kätevästi uutiskirjeessä tai vastaamalla tekstiviestiin. Ellei jatkosopimusta sinetöidä määräaikaan mennessä, sopimus jatkuu toistaiseksi voimassaolevana sopimuksena julkisen hinnaston mukaisesti. Jos vaihdat kotia määräaikaisen sopimuksen aikana, voit siirtää sen halutessasi uuteen kotiisi ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.

 

sentuntee_kuopion_energia_asiakaspalvelu_suomalainen_sahko_lampo_valo_neuvonta2

Miten uusin määräaikaisen sopimukseni?

Lähetämme sinulle hyvissä ajoin ilmoituksen päättyvästä sopimuksesta ja jatkotarjouksen joko uutiskirjeellä sähköpostiin tai tekstiviestillä. Sen voit hyväksyä kätevästi uutiskirjeessä tai vastaamalla tekstiviestiin ohjeiden mukaisesti. Uusinnan voit tehdä myös asiakaspalvelussamme numerossa 020 520 01.

 

sentuntee_kuopion_energia_muutto_sahko_sopimus_kilpailutus_uusi_koti_energia_edullinen

Milloin ja miten sopimuksen voi irtisanoa?

Toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen voit irtisanoa kahden viikon irtisanomisajan puitteissa. Määräaikaisen sopimuksen irtisanominen onnistuu määräajan päätyttyä tai mahdollisen muuton yhteydessä. Jos kysymyksessä on pelkästään sopimuksen irtisanominen eikä sen yhteydessä tehdä uutta sopimusta, niin sopimuksen voi päättää soittamalla asiakaspalvelumme numeroon 020 520 01.

Tiedäthän, että voit pakata sähkön mukaasi riippumatta siitä, minne päin Suomea muutat.

 

sentuntee_kuopion_energia_ihmiset_sahko_tabletti_ipad_36-1

Voinko päättää sopimuksen netissä?

Kyllä voit. Se edellyttää kirjautumista Online–palveluumme, jonka etusivulta löydät Muuttoilmoitus–valinnan. Kirjautuminen onnistuu myös pankkitunnuksillasi. Samassa yhteydessä voit myös tehdä sähkösopimuksen uuteen kotiisi, olipa kotisi missä päin Suomea tahansa. Muista tehdä tarvittavat sähkösopimusmuutokset hyvissä ajoin ennen muuttoa.

 

sentuntee_kuopion_energia_asiakaspalvelu_suomalainen_sahko_lampo_valo_neuvonta11

Miksi minulle tulee Kuopion Energialta lasku, vaikka tein sopimuksen toisen yhtiön kanssa?

Sähkösopimukseen kuuluu aina sekä sähkönmyyntisopimus että verkkopalvelusopimus (sähkönsiirto). Sähkönmyynti on vapautettu kilpailulle, mutta sähkönsiirrosta vastaa aina paikallinen jakeluverkkoyhtiö.

Sähkönsiirtomaksuilla katetaan mm. verkon rakentamiseen, ylläpitoon ja mittarointiin liittyviä kuluja. Sähköverkkoyhtiöt ovat myös velvollisia keräämään energiaveron sähkönsiirtohinnan yhteydessä ja tilittämään sen valtiolle.

Jos sinulla on kokonaistoimitussopimus (sähkönmyynti + sähkönsiirto) Kuopion Energian kanssa, saat yhden laskun, sillä myynti ja siirto laskutetaan samalla laskulla. Mikäli sinulla on myyntisopimus toisen sähkönmyyjäyhtiön kanssa, saat kaksi eri laskua – myyjäyhtiöltä sähkönmyynnin osalta ja paikalliselta verkkoyhtiöltä sähkönsiirron osalta.

 

sentuntee_kuopion_energia_luotettava_bioenergia_sahko_lampo_valo_toimisto_palvelut_verkkopalvelu1

Miten pääsen kirjautumaan Online-palveluun?

Sinun tulee ensin rekisteröityä palvelun käyttäjäksi. Rekisteröitymiseen tarvitset asiakas- ja käyttöpaikkanumerot, jotka löytyvät sähkölaskusi oikeasta ylänurkasta. Rekisteröitymisen yhteydessä luot salasanan itsellesi, minkä jälkeen pääset kirjautumaan palveluun käyttäjätunnuksenasi asiakasnumerosi. Voit myös kirjautua pankkitunnuksilla.

 

sentuntee_kuopion_energia_mobiili_nokkela_sahko_tabletti_ipad_40-1

Miksi Nokkela-mobiilisovellus ei käynnisty vaikka syötän pyydetyt tunnukset?

Mobiilisovellukseen tarvittava salasana pitää luoda Nokkela-palvelun Omat tiedot -sivulla. Käytä mobiilikirjautumisessa asiakasnumeroasi ja näin luomaasi salasanaa. Ensikirjautumisen jälkeen pääset palveluumme automaattisesti ilman kirjautumista.

 
 

Jotta sivuston käyttö olisi sinulle sujuvampaa ja kiinnostavampaa, Kuopion Energian sivustolla käytetään evästeitä.
Jatkamalla lukemista hyväksyt evästeet. Lisätietoja