Kuopion Energia

 
Pikalinkit

Usein kysyttyä

Sähkö- ja lämmitysasiat herättävät kysymyksiä, joihin vastaamme mielellämme. Asioinnin helpottamiseksi olemme keränneet tälle sivulle yleisimmin esitetyt kysymykset ja vastaukset, jotta saisit vastauksen kysymyksiisi mahdollisimman helposti. Jos vastausta ei löydy, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme.

Haluan tehdä sähkösopimuksen, mihin otan yhteyttä?

Jos haluat tehdä uuden sopimuksen, voit tehdä sen Väreen asiakaspalvelussa tai verkkokaupassa osoitteessa www.vare.fi.

Väreen asiakaspalvelun yhteystiedot:
Puhelinnumero: 03 777 3131 Sähköposti: asiakaspalvelu (at) vare.fi
Aukioloajat: ma-pe 8-20, la 10-16

 

 

Miksi henkilötunnus täytyy ilmoittaa sähkösopimukseen?

Kuopion Energia pyytää asiakkaalta aina asiakassuhteen perustamisen yhteydessä henkilötunnuksen kahdesta syystä. Asiakkaan yksilöiminen on mahdollista henkilötunnuksella ja koska sähkösopimus on rinnastettavissa luottosopimuksiin, sillä laskutamme asiakasta käytetyn ja mitatun sähkömäärän mukaan jälkikäteen. Henkilötietolain 13 § 2 momentin perusteella henkilötunnusta saa käsitellä luotonantoa vastaavissa tilanteissa, jollaiseksi tietosuojavaltuutettu on nähnyt sähkösopimuksen tekemisen.

 

sentuntee_kuopion_energia_valo_lampo_tuli_liekki_3

Miksi asunnossani ei ole sähköjä?

Muuttotilanteessa on tärkeää tehdä hyvissä ajoin oma sähkösopimus uuteen kohteeseen. Näin varmistat, että sähköt on kytkettynä valmiiksi heti muuttopäivänä. Sopimus suositellaan tehtäväksi kaksi viikkoa ennen toimituksen aloittamista.

Jos asunnossasi ei ole sähköjä muusta kuin muuttoon liittyvästä syystä, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme. Ennen sähköjen kytkentää olemme aina ensin yhteydessä asiakkaaseen turvallisen kytkennän varmistamiseksi.

 

 

sentuntee_kuopion_energia_luotettava_bioenergia_sahko_lampo_valo_toimisto_palvelut_verkkopalvelu5

Mitkä laskuni ovat maksamatta? Mistä saan maksutiedot?

Sähkö- ja lämpölaskujen maksutilanne ja laskut maksutietoineen löytyvät sähköisestä asiointipalvelustamme. Maksutilanteesta ja maksutiedoista voi tarvittaessa kysyä asiakaspalvelusta numerosta 020 520 01.

 

Kuinka pitkälle maksuaikaa voi siirtää?

Maksuajasta voi neuvotella soittamalla Ropo Capitalin maksuneuvontaan numeroon
09 4246 1324.

Palveluajat: arkisin klo 8-20, lauantaisin klo 10-15

 

sentuntee_kuopion_energia_kaukolampo_lampohuone_luontoystavallinen_bioenergia_96-1

Miksi Kuopion Energian kaukolämpöasiakkaiden kohteissa tulee olla avainsäilö reittiavaimineen?

Kaukolämpöasiakkaalla on velvollisuus järjestää kustannuksellaan esteetön sisäänpääsy lämmönjakohuoneeseen ja muihin tiloihin, joissa on lämmönmyyjän johtoja ja laitteita. Reittiavainjärjestelmä on helpoin ja vaivattomin tapa järjestää sisäänpääsy.

 

sentuntee_kuopion_energia_luotettava_bioenergia_sahko_lampo_valo_toimisto_palvelut_verkkopalvelu2

Miksi minun kannattaa vaihtaa e-laskuun?

E-lasku on nopea, helppo ja ekologinen vaihtoehto perinteiselle paperilaskulle. Saat laskun suoraan ilmoittamaasi verkkopankkiin ja maksaminen on helppoa. E-laskun auetessa ruudulle siihen on täytetty valmiiksi kaikki samat tiedot, jotka joutuisi verkkopankissa syöttämään käsin. Ulkonäöllisesti paperilaskusta poikkeava e-lasku sisältää kuitenkin kaikki samat tiedot, eli viitenumeron, tilinumeron, eräpäivän ja laskun summan. Laskun tiedoista pääset avaamaan laskun pdf-kuvana, jolloin näet laskun sellaisena kuin se olisi tulostettuna. Voit halutessasi valita automaattisen maksamisen, jolloin lasku veloitetaan eräpäivänä tililtäsi. Lisätietoja e-laskusta saat omasta pankistasi.

 

Miksi minulta kysytään puhelinnumero ja sähköpostiosoite?

Tiedustelemme asiakkaan yhteystietoja, sillä haluamme pystyä tiedottamaan asiakkaillemme paremmin häiriötilanteista verkossa tai asiakassuhteeseen liittyvistä tärkeistä asioista. Haluamme huolehtia asiakkaasta paremmin, ja siihen tarvitsemme yhteystietoja, joista asiakkaan tavoittaa parhaiten.

 

sentuntee_kuopion_energia_luotettava_bioenergia_sahko_lampo_valo_toimisto_palvelut_verkkopalvelu4

Miksi laskussa ei näy lukemia?

Sähkömittareiden luvun automatisoinnin myötä luovuimme perinteisistä arvio- ja lukemalaskuista muutama vuosi sitten. Nyt laskutus perustuu aina laskutusjaksolla käytettyyn ja mitattuun sähkömäärään, joka myös laskulla esitetään.

 

Miksi minulle tulee Kuopion Energialta lasku, vaikka tein sopimuksen toisen yhtiön kanssa?

Sähkösopimukseen kuuluu aina sekä sähkönmyyntisopimus että verkkopalvelusopimus (sähkönsiirto). Sähkönmyynti on vapautettu kilpailulle, mutta sähkönsiirrosta vastaa aina paikallinen jakeluverkkoyhtiö. Eli saat laskut myyjäyhtiöltä sähkönmyynnin osalta ja paikalliselta verkkoyhtiöltä, Kuopion Sähköverkko Oy:ltä,  sähkönsiirron osalta.

 

Miksi minun täytyy toimittaa kiinteistökaupan yhteydessä kauppakirjan kopio asiakaspalveluun?

Sähköliittymä on irtainta omaisuutta, joka ei siirry kiinteistökaupan yhteydessä uudelle omistajalle automaattisesti. Helpoin tapa huolehtia omistajan muutoksesta on mainita siitä kiinteistön kauppakirjassa tai tehdä erillinen luovutussopimus.

Tarvitsemme kauppakirjan kopion tai luovutussopimuksen liittymän siirtämiseksi mahdollisimman pian omistajan muutoksen jälkeen. Sähköverkon liittymissopimus siirretään uudelle omistajalle, kun siitä on toimitettu meille kirjallinen todistus ja se on sopimusehtojen mukaisesti siirtokelpoinen.

Kauppakirjakopiossa tulee olla kaikki sivut, allekirjoitukset ja maininta liittymän siirrosta. Kauppasumman voi halutessaan yliviivata.

 

 

 

Milloin saan ensimmäisen sähkölaskuni?

Energia laskutetaan jälkikäteen toteutuneen ja mitatun kulutuksen mukaisesti. Laskutusjakson pituus määräytyy kohteen kulutuksen ja valitun energiatuotteen perusteella ja se on joko yksi tai kaksi kuukautta. Sopimuksen ensimmäinen lasku voi kuitenkin olla sopimuksen aloituspäivästä riippuen jopa kolmelta kuukaudelta.

 
 

Jotta sivuston käyttö olisi sinulle sujuvampaa ja kiinnostavampaa, käytämme palvelussamme evästeitä.
Jatkamalla palveluiden käyttöä hyväksyt käyttöehtomme ja evästeiden käytön. Lisätietoja tietosuojasta ja käyttöehdoista